Blogia
mosicayparolas

Directorios en ingles

I TROBADA DE PRODUZION AUDIOBISUAL EN ARAGONES

I TROBADA DE PRODUZION AUDIOBISUAL EN ARAGONES

Ayer martes, dimpues d'a entrebista con Dabi Lahiguera, charramos con Chuan d'a Asoziazion 20 d'Abiento que nos rezento lo que se ba a fer iste cabo de semana en ista primera Trobada de produzion audiobisual en luenga aragonesa.

En castellano:

ayer martes tras entrevistar a Dabi Lahiguera hablamos con Chuan sobre el primer encuentro de produccion audiovisual en lengua aragonesa.

II SEMANA DE CULTURA Y LENGUA ARAGONESA

II SEMANA DE CULTURA Y LENGUA ARAGONESA

MUDANZA

MUDANZA

A LUENGA ARAGONESA EN A CARRERA

A "A.C. Nogará- religada" en lo sabado 10 de febrero con la mesa informatiba con contenidos sobre a luenga aragonesa en a Plaza España de Zaragoza (chunto a escaleras de a D.P.Z.) y ya fa de isto 1 mes.

Actibidat ludica y reibindicatiba de carrera feita per l'A.C. Nogara o pasau 10 de febrero.

http://www.charrandotb.com/
http://nogara-religada.org/

A "A.C. Nogará- religada" coloco el pasado 10 de febrero una mesa informativa sobre la lengua aragonesa en la Plaza España de Zaragoza, al lado de las escaleras de la DPZ.
Precisamente hoy hace un mes de aquello.

CHARRADA DE L'ACADEMIA DE L'ARAGONES

Charrada de l'Academia de l'Aragonés organizada o pasau mes d'Abiento por o colectibo estudiantil UCA en a Unibersidat de Zaragoza


http://www.charrandotb.com/

NOGARA EN LA PLAZA ESPAÑA

NOGARA EN LA PLAZA ESPAÑA

EN LUENGA ARAGONESA:

Dende Charrando nos nimbian un correyo que i charra de lo prosimo auto que ban a fer dende la asoziazion NOGARA y emos bisitado a suya pachina web http://nogara-religada.org/y leyemos ista notizia:

A "A.C. Nogará- religada" meterá iste sabado 10 de marzo una mesa informatiba con contenidos sobre a luenga aragonesa en a Plaza España de Zaragoza (chunto a escaleras de a D.P.Z.).

A durazión de ista será de 11:30 a 13:30 oras.

Ista bez no se meterá chicolate ni birolla ta ebitar problemas, nos limitaremos a meter a mesa con a informazion y os panfletos de l´asoziazión (asinas lo emos demandau a o conzello de Zaragoza).

ASPERAMOS A COLABORAZIÓN DE AS/OS NOGARERS/AS, asinas como a compañía de cualisquier aragonesofablán que quiera amanase-ie.

EN LENGUA CASTELLANA U ESPAÑOL:

Por medio de la pagina Charrando http://www.charrando.com/ nos informan del acto cultural que la Asociacion Nogara van a realizar mañana sabado en la plaza de españa de Zaragoza, y en su pagina web http://nogara-religada.org/
podemos leer lo siguiente:


A "A.C. Nogará- religada" colocara el sabado 10 de marzo una mesa informativa sobre la lengua aragonesa en la Plaza España de Zaragoza, al lado de las escaleras de la DPZ.

La duracion del acto será de 11:30 a 13:30 horas.

Esta vez no se invitara a chocolate, ni almuerzo para evitar problemas, nos limitaremos a colocar la mesa con la informacion y los panfletos de la asociación (de esta forma se lo hemos pedido al ayuntamiento de Zaragoza).

ESPERAMOS LA COLABORACIÓN DE LAS/OS NOGARERS/AS, ademas de la compañía de cualquier aragonesofablán que quiera acercarse por alli.

CURSOS DE LENGUA Y CULTURA ARAGONESA

CURSOS DE LENGUA Y CULTURA ARAGONESA

Dende Fablans mos rezentan os zaguers cursos de luenga aragonesa (Desde Fablans de Zaragoza nos informan de los siguientes cursos):

Cursos de Luenga y Cultura Aragonesa de Ligallo de Fablans de Zaragoza
- 2006/07 -

As clases se’n fan con a colaborazión de o Dep. d’Educazión, Cultura y Esporte de o Gubierno d’Aragón y a Unibersidá Popular de Zaragoza, en esferens puestos de Zaragoza en cursos d’entresemana u sabados de maitins:

Zentro Zibico Teodoro Sánchez Punter, bico de San Chusé de Zaragoza.
Zentro Zibico Delicias.
Zentro Zibico Almozara.
Siede de a Unibersidá Popular (C/ Cortesías,1).
Siede de Ligallo de Fablans de Zaragoza.
Tamién en feremos en atros puestos d’Aragón: A Cartuxa, (Zaragoza), Altas Zinco Billas, Tarazona, Ayerbe, Moriello de Galligo/Murillo de Gállego... etz.

L’orario d’iscrizión: 10 á 13 oras, de lunes á biernes.
Ta más informazión: Coso 112 pral. cucha de Zaragoza.
Tel. lum. 976.23.12.99.

Iscrizión cursos en colaborazión con a Unibersidá Popular (San Chusé, Delizias y Almoraza): Cortesías, 1.
Orario: 9-14 y 16-21 oras. 976.20.32.99. PLAZAS LIMITATAS.


--------------------------------------------------------------------------------

Cursos de Lengua y Cultura Aragonesa de Ligallo de Fablans de Zaragoza
- 2006/07 -

Las clases se realizan con la colaboración del Departamento de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Aragón y la Universidad Popular de Zaragoza, en diversos lugares de Zaragoza, entresemana o sábados por la mañana:

Centro Cívico Teodoro Sánchez Punter del barrio de San José de Zaragoza
Centro Cívico Delicias
Centro Cívico Almozara
Sede de la Universidad Popular (C/ Cortesías, 1)
Sede de Ligallo de Fablans de Zaragoza.
También realizaremos cursos en otras localidades de Aragón: La Cartuja, (Zaragoza), Altas Zinco Billas/Altas Cinco Villas, Tarazona, Ayerbe, Moriello de Galligo/Murillo de Gállego...etc.

El horario de inscripción: 10 a 13 horas, de lunes a viernes.
Para más información: Coso 112 pral. izda., Zaragoza.
Tel. num. 976.23.12.99.

Iscripción cursos en colaborazión con la Universidad Popular, (San José, Delicias y Almozara): Cortesías, 1; 9-14 y 16-21 h. tel. 976.20.32.99. PLAZAS LIMITADAS.

LENGUA ARAGONESA

LENGUA ARAGONESA

MANIFIESTO POR LA UNIDAD DE LA LENGUA ARAGONESA

Las Asociaciones, colectivos y personas que firmamos el presente Manifiesto lo hacemos movidos por el respeto hacia un riquísimo Patrimonio Cultural y lingüístico que existe en Aragón y cuya pervivencia está en peligro.

Es un hecho históricamente documentado que en Aragón se individualizó una lengua románica, derivada del latín, que se ha denominado tradicionalmente aragonés y que todavía está viva en amplias zonas de nuestro territorio.

Esta lengua se expresa en diversas modalidades lingüísticas y hablas locales, cuya subsistencia está seriamente amenazada y cuya protección es un deber moral y legal. En este sentido hay que recordar que tanto la Constitución Española, como el Estatuto de Autonomía de Aragón, en sintonía con la Carta Europea de las Lenguas reconocen explícitamente los derechos de las minorías lingüísticas. Dichas variedades son, por tanto, constitutivas del aragonés y hablar cada una de ellas equivale a hablar de distintas formas el mismo idioma.

Estamos convencidos de que la única fórmula válida para intentar evitar la desaparición del aragonés, con todas sus modalidades, es el reconocimiento de la unidad de la lengua, lo cual lleva aparejado el afianzamiento de un modelo culto y referencial, consolidando un proceso que ya otras lenguas como el castellano iniciaron en su día.

En definitiva, le pedimos a la Sociedad aragonesa comprensión y apoyo hacia esta lengua que es patrimonio de todos y constituye un valioso legado cultural de la humanidad.


APOYOS

Instituciones

Ayuntamientos:

El Grado/Lo Grau, Bielsa, Laspuña, Artieda, Sallent de Gállego, Yebra de Basa, Caldearenas, Bisaurri, Sabiñánigo, Chía, Zaragoza, Cariñena, Orés, Broto, San Juan de Plan, Panticosa, Santa Cilia de Jaca, Biescas, Albalate de Cinca, Longares, Plan, Oliete, Agüero, Tella-Sin, Hoz de Jaca, Almonacid de la Sierra, Barbastro, Torralba de Aragón, Gallur, Sigüés, Aisa, Ansó, Sinués (entidad local menor), Mianos, Aragüés del Puerto, Jasa, La Puebla de Alfindén, Siétamo, Tramaced, Huesca, Biscarrués, Yesero, Benasque, Santaliestra.

Comarcas:

Alto Gállego, Sobrarbe, Jacetania, Andorra-Sierra de Arcos, Hoya de Huesca/Plana de Uesca.
Diputaciones Provinciales: Zaragoza, Huesca.
Instituciones Culturales: Instituto de Estudios Altoaragoneses.


Asociaciones culturales

Consello d’a Fabla Aragonesa, Ligallo de Fablans de l’Aragonés, Nogará-Religada, Rolde de Estudios Aragoneses, Asoziazión de Tradutors en Aragonés, Fendo Traña (Sobrarbe), Rolde O Caxico (Sabiñánigo), A Cadiera (Ansó), A Gorgocha (Ansó), O Zoque (Yebra de Basa), O Cumo (Olibán), Guarguera Viva (Chesera), Erata (Biescas), Purnas por l’Aragonés (Barbastro), Espelungué-L.F.A. Chazetania, Calibo-L.F.A. de l’Alto Galligo, Boira-L.F.A. Zinco Billas, Colla de Rechira y Estudio de l’Aragonés d’o Baxo Aragón (CREABA), Colla Unibersitaria por l’Aragonés, Colla Meyebal (Teruel), Fabla Sur, Colla de Fablans d’a Uecha, Asoziazión d’Amigos de l’Aragonés de A Cartuxa Baxa “China-chana”, Colla Cultural (UCA), O Trinquete (Arandiga), Parola, Centro de Estudios del Bajo Martín, MañoSoft, Mosicos por l’Aragonés, As Gabarderas (Morillo de Sampietro), La Borda de Ciresa (Siresa), La Charata (Orés), Quio (Sariñena), Dispierta Fierro, Prexinallo Berde, Llagure (La Puebla de Fantova), La chaminera que humea (Cerveruela), L'Alguaza (Épila), Aigüeta de Barbaruens, La Albada del Pobo (Teruel), Asociación Numismática de Zaragoza, Acción Cultural Nacionalistas de Aragón, Institució Cultural de la Franja de Ponent, La Katxarraka (Zaragoza), Institut d'Estudis del Baix Cinca, Centro de Estudios de Monzón y Cinca Medio (CEHIMO), Aragoniar (La Muela), Agrupación Cultural Puyalón (Ricla), Instituto Aragonés de Antropología, Fundació Jordi Cases i Llebot, Fundación Gaspar Torrente, Airón (Zaragoza), A Balseta, El Horno (Fuenferrada), Finestra Batalera (Zaragoza), Amigos del Serrablo, Promozión Soziocultural de l'Aragonés en l'Alto Aragón (Bolea), Colla de Fablans de Tauste, Rolde Aragonés de Barzelona, CERIb-Zentro d'Estudios Ribagorzans/Centre d'Estudis Ribagorçans/Centro de Estudios Ribagorzanos, Bente d'abiento, Ball Axén (Campo), Concaramullo (Aladrén), Cuadernos de Cazarabet (Mas de las Matas), Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques y les Nacions (CIEMEN).


Otras organizaciones

Peña Zaragocista "Bal de Tena", La Murga (Sabiñánigo), Os Tenazetas (Sabiñánigo), A. V. de Ascara, A. V. Barrio Santiago (Sabiñánigo), Colectivo Pedalea, Colla Zaragozista O Buco, Coleutibo A Enrestida, Colectivo Rebel, Asociación Artiborain (Aineto), Colla Inchas Lleons, Asociación de Amigos de Lechago, RADIO MAI, Iglesia Reformada de Aragón, A.V. Liso (Fuencalderas), Solidaridad Aragonesa con Bosnia, Comisión de fiestas del Barrio del Gancho (Zaragoza), Centro Aragonés de Córdoba (Argentina), Plataforma Proidentidá Llïonesa, Associació d'estudis tradicionals Sagueta Nova (Alicante), Revista Llengües Vives, Associació d'estudis folclorics "Grup Alacant" (Alicante), fanzine "Adegüello", Asociación Española de Atletas de Fuerza, Asoziazión de mullers Amparo Poch (Pina de Ebro), Club de Tiempo Libre JuveLino (Zaragoza), Radio La Granja, Club de Montaña Kapurnos (Chodes), Comité de Lear Épila, Curba Roya Supporters, Softastur, El Toralín-Asociación Berciana en defensa de la Llingua Llïonesa, Associació Catalana d'Esperanto, Planeta Sónico/MondoSonoro Aragón, Consejo de la Juventud de Huesca/Consello d'a Chobentu de Uesca, Internacia Komitato por Etnaj Liberecoj, Asociación de Mujeres Ligües (San Juan de Plan), APROPEMA (Estadilla), Asociación Arashi (Zaragoza), Club Montaña Tertulia Albada, Ajuda Evangèlica dels Països Catalans, Colectivo Asambleario de Trabajadores de Aragón, MARA Malabarismo.


Empresas

O Limaco Edizions, Mago Fermín Produzions, Gara d'Edizions, Restaurante Casa Sisas (Canfranc), Bar L'Orache (El Frago), Hotel Aragüells (Benasque), Restaurante La Cadiera (Jaca), Librería Lisboa (Zaragoza), Hotel Casa Anita (San Juan de Plan), Camping Aín (Jaca), Rebista Don Gols, Librería Virtual Olé tus libros, eLexis Ziento Volando, Servicios Fotográficos Valls Manlleu, Radio Ebro, Zaralengua Idiomas, Bar El Chinchecle (Bielsa), Imprenta Papelería Germinal, Asesoría Aralegis, Gimnasio Kumgan (Zaragoza), Más que Viajes (Zaragoza), Promociones Ocotal 2000, Editorial Ibarantia (Palencia), Canal 44 TV local de Zaragoza.


Grupos musicales

Ronda de Boltaña (Sobrarbe), A Ronda d'os Chotos d'Embún, Lo Palotiau d'Embún, Os Diaples d’a Uerba, Grupo folclórico Santiago (Sabiñánigo), Gaiters de Samianigo e Redolada (Sabiñánigo), Gaiters de Chaca (Jaca), Telaraina, Borina, Zicután, Dulzaineros del Bajo Aragón, Coleutibidá sonora Comando Cucaracha, Mallacán, Skabeche Riber Band, A Borina Moncaína, Arcóbriga, Palotiau de Sinués (Aísa), Biella Nuei, Déchusban, La Orquestina del Fabirol (Chistau), Dance del Gancho (Zaragoza), Corro d'es Bailes de San Chuan de Plan, La Chaminera, Gaiteros de Estercuel, Astí queda ixo, Dance de San José (Zaragoza), Prau, Boira Preta, Esferra, Los Draps, Chundarata.


Organizaciones sindicales

Sindicato Obrero Aragonés-Sindicato d'os Treballadors d'Aragón (SOA-STA), Organización Sindical de Trabajadores de Aragón (OSTA), Comisiones Obreras de Aragón (CCOO-Aragón), Federación Aragonesa de Sindicatos de Enseñanza de la Confederación General del Trabajo (FASE-CGT).


Páginas web

Web “Lo català a la Franja”, portal galego "cousas.tk", portal de l'Aragonés "charrando.com", weblog "Rimat/Rimau", web "Sabinanigo.com", web "Os zerrigüeltaires", web "Radiquero.com", portal meteorológico de Aragón "Meteozgz.com", web "CalleRoja.net", weblog "O chemeco d'as parolas", weblog "Si os cucos fablasen", weblog "Purnas en o zierzo", web "O mío rencón", web "Flora y fauna aragonesa", web "Tallac-alcorze", web "Rock51.com", weblog "Una mica de tot", web "juanbielsa.com", weblog "Os Monegros", weblog "Estricalla", web "Guadramiro.tk", buscador aragonés "xAragon.com".

Ademas de esa multitud de personas a nivel particular (como es mi caso) que en su dia tambien lo firmaron, pero hay que seguir para adelante y aqui este recordatorio para continuar exigiendo a las autoridades gubernamentales, gobierno de aragon y demas que QUEREMOS UNA LEY DE LENGUAS QUE NO ENTIEERRE AL ARAGONES

ENTALTO L'ARAGONES!!!

DETRÁS ETHS PIRINEUS / DEZAGA D'ES PERINEUS

DETRÁS ETHS PIRINEUS / DEZAGA D'ES PERINEUS

Desde A.C. Parola, nos envian este comunicado y nosotros solamente nos queda darles la enhorabuena por tal arduo trabajo y que sigan de esta traza con la lengua y cultura aragonesas.

Finaliza la fase de investigación del proyecto transpirenaico DETRÁS ETHS
PIRINEUS / DEZAGA D'ES PERINEUS entre Asociaciones Francesas y Aragonesas.

El proyecto transpirenaico DETRÁS ETHS PIRINEUS / DEZAGA D'ES PERINEUS cuyo
objetivo era el desarrollo de formaciones comunes entre profesionales y
voluntarios de ambos lados del Pirineo para la investigación de la lengua y
la cultura popular, que ha durado dos años finalizará este 2007. En estos
momentos ha acabado la fase de investigación en los valles de Luron y
Chistau, y con las grabaciones y encuestas realizadas, se ha elaborado un
amplio fichero de tradición oral en aragonés y gascón para uso de lingüistas
e investigadores.

Asimismo, el proyecto finalizará con la confección de materiales didácticos
para las escuelas y centros socioculturales de la zona, informando y
divulgando la realidad lingüistica del Pirineo y el valor de la
multiculturalidad que representa la riqueza lingüistica del Pirineo, así
como el valor que supone los intercambios y relaciones en el marco del
Pirineo, donde la convivencia de lenguas nunca ha sido una barrera sino un
nexo de unión y convivencial.

El proyecto ha sido dirigido por Fernando Romanos Hernando que ha coordinado
a las asociaciones francesas Eth Ostau Comingés, y Nosauts de Bigorra cuyos
responsable Jean Paul Ferrer y Fabrice Bernissan, han hecho posible junto
con la aragonesa Parola, el desarrollo de este proyecto en el marco del
programa INTERREG del Fondo Social Europeo para iniciativas transfronterizas
de cooperación.

El proyecto supuso una fase de formación práctica en ambos paises para
investigadores que a lo largo del último año han realizado sendas
investigaciones prácticas en los valles de Luchón y Chistau, completandose
con grabaciones de informantes por la empresa Modélika. La culmunación de
este proceso de investigación será la confección de un fichero de tradición
oral en ambas lenguas, la elaboración de materiales didácticos y de un dvd
divulgativo de la realidad lingüistica y cultura de ambas vertientes del
Pirineo Aragonés y Francés.

El Fondo Social Europeo ha financiado el 50% del programa y el resto ha
correspondido a aportaciones del Gobierno de Aragón, entidades locales
francesas y aragonesas y los Departamentos Franceses de Midi Pyrynées y
Comenges.

Fuente: AC Parola

ENTREBISTA A FRANCHO BELTRAN POR O PROGRAMA CHINO CHANO D'A TELEBISION LOCAL D'ANDORRA

Güe no tenemos muito tiempo ta penchar bell articlo asinas que trobamos iste bideo en l'entrerete y antimas nos a plegau a notizia que dende charramos.tb:
http://www.charrandotb.com/ an puyado en a suya pachina barios bideos en aragones y uno de ixos bideos ye iste:

Ta fer alcordanza d'o segundo cabo d'año de l'Asambleya de Uesca (chinero 2005), tos ufrimos una entrebista feita a Francho Beltrán por o programa Chino Chano d'a telebision local d'Andorra

CHARRAR - LEYER - FABLAR- EN A LUENGA ARAGONESA

Remata de estar autualizada, la achenda de http://www.charrando.com/achenda.php an charran e informan:

-Presentazión d'o libro "Reloch de Pocha" en Zaragoza

-IV Concurso de relatos cortos "Luis del Val"

-Cursos sobre l'Aragonés en a Unibersidá Popular de Zaragoza

-Curso d'Aragonés en Barzelona

-Charrada sobre a conzienzia lingüistica aragonesa

Todo isto en:

http://www.charrando.com/achenda.php

RELOCH DE POCHA

RELOCH DE POCHA

Mientras preparamos la/las posibles entrevistas para el proximo programa de radio -martes 21.00 a 23.00 102.8 fm en Zaragoza- os hablamos de un libro que ya ha sido comentado en varios sitios de la red de redes.

El ultimo trabajo literario de ese gran escritor en lengua aragonesa como es Chuse Inazio Nabarro y que en la pagina del Consello hablan asi de el:

http://www.consello.org/

Tambien aparece una reseña en la agenda gaitera:

http://agendagaitera.blogspot.com/

en chemecos:

http://www.chemecos.blogspot.com/


Fuente cartel libro:
http://www.consello.org/

DE RASO EN ARAGONES

DE RASO EN ARAGONES

Ya feba tiampos que no i charramos cosa de ra luenga aragonesa y encara mas tiampo que no escribimos cosa en aragones.

Prebaremos de continar semana a semana y alto u baxo escribir un articlo en aragones, y ta escomenzipiar en ista añada 2007, os charramos de dos cosetas.

La primera ye a suya presentazion de ro libro RELOCH DE POCHA, editada por http://www.garadedizions.com/, de ixe grandizo escritor aragones como ye Chuse Inazio Nabarro, que lo proximo diya 25 mos amostrara en Zaragoza o suyo zaguer libro, lo podez beyer en a foto.

A segunda coseta ye charrar de una bitacora que rematamos de beyer agora, se i clama http://fabla.blogia.com/, antimas ye escrita de raso en aragones, alto u baxo.

Ista nuei podez ascuitar mosicas en luenga aragonesa en ro nuestro pograma lumero ziento i pico, en RADIO MAI radio marguin cucha que no ye mai (madre en aragones) dende ras nueu dica ras onze de ra nuei, u lo que ye parellano dende 21.00 dica 23.00.

A PLANTAR FUERTE

10 ENOS OMENACHES ARREDOL

10 ENOS OMENACHES ARREDOL

Ista ye la imbitazion que nos han nimbiado dende presidenzia de Fablans de l'Aragones - Zaragoza.

10 enos. Omenaches Arredol de a Luenga Aragonesa, 2006.

Quiestas ligalleras, quiestos ligallers:

O benién sabado diya 16 d'abiento en Lo Pallar d’Agustín, Echo, a las 18: 30 oras, Ligallo de Fablans de l'Aragonés zelebrazá os 10enos. Omenaches Arredol de la Luenga Aragonesa, adedicatos á presonas e istituzions destacatas en a esfensa, espardidura u desembolique de a luenga aragonesa.
Ista añada Ligallo de Fablans de L’Aragonés s’alchuntato á la initiatiba de o Conzello de Val d’Echo y l’Asoziazión Cultural Bisas de lo Bubordán, que presentan o zaguer libro de Rosario Ustáriz Borra, Miquetas de l’alma.

Rosario Ustáriz Borra ye ya una escritora veterana que escribe en cheso, modalidá de l’alragonés fablato en la bal d’Echo. Ye en ista, a suya luenga materna, en a que esprisa os suyos sentimientos umanos y relichiosos, con un buen lumero de emotibas poesías publicatas en rebistas y libros.

A calidá de os suyos treballos ya li ha balido barios premios, dentre os que en destaca o Onso de Oro en a primera y segunda edizión de o Zertamen Literario “Val d’Echo” y recullitas en as correspondiens publicazions (“Remerando a Pedro que s’en fue chugando”, 1982; “Navidá”, 1983). En 1994 torna á ganar o Onso de Oro en poesía chesa con a obra “A una Rosa mía”.
Por a resta, o suyo compromís con a cultura chesa y as suyas cualidaz umanas fan de Rosario Ustáriz una muller muito quiesta en toda la redotata, habiendo estato cantidata a lo premio Jacetanos de año bella bez.

Por tot isto, Ligallo de Fablans de L’Aragonés s’alchunta á ista presentazión, que contará con a presenzia de José María Enguita, profesor de a Unibersidá de Zaragoza y reputato lingüista, asinas como de Pepe Lera, inbestigador, escritor y miembro de o Grupo Folclorico Val d’Echo.


Soz toz/das imbitatos, tos asperamos. Un fortal abrazo.


Feliciano Martínez Tur.
Presidén de Fablans-Zaragoza.

L'autora chesa Rosario Ustariz presenta ista tarde-nuei o suyo nuebo libro "Miquetas de l'alma" en Lo Pallar d'Agustín d'Echo grazias a l'Ayuntamiento d'Echo y l'asoziazión Bisas de lo Subordán.

Podez leyer un polido poema suyo premio Onso de Oro de poseía chesa e 1994 asti:

A UNA ROSA MÍA Rosario Ustáriz

Echo, agosto de 1994 (Premio Onso de Oro en poesía chesa)

He una rosa, yo, en lo güerto, que se parez a una flama
que lo sol de meyodía encendese'n la rosera;
si la bisa la bandía, ye igual que una flamarada
y los capullez son plumas que brincan de ixa foguera.

Como ye de vida curta, la cudio con muito esmero;
querería que durase... hasta que yo me morise...
y al irme'n, ya, d'esti mundo, la mía rosa de fuego
amonico s'apagase, s'acochase y machurrise.

Las polidas mariposas lo suyo néutar no tastan;
los moscallóns, morgoniando, no s'atriven a posarse'n;
yo prexino si habrán miedo de dixarli bella taca
y alcaso, las mariposas, hayan miedo de cremarse'n.

Ye no vivir como vivo por esta rosa de flama:
me s'antulla que la furtan, la maltratan y la creban;
clavada i-só en la finestra, que hasta suenio que me clama,
pero muda ye'n lo ramo, más polida que una estrela.

Hoy lo cielo yera escuro, con nublos de muitas trazas:
meyo negros, meyo grisos y, blancos, con muitos brilos;
como i-plegan de Forquiello, siguro trayen tronada
y los blancos, que relucen, serán preñes de granizo.

Corro ascape ta lo gúerto, entre que un trueno retembla...
¿Qué faré yo con la rosa?... ¡Qué faré, Dios de lo Cielo!...
Si la plevia caye, firme, las follas irán ta tierra
y si escarga lo granizo, la estroxina sin remeyo.

La pillo con las dos manos, como a lo fiIlo la madri
li acaricia la careta, y, con ixe mismo mimo
li digo con voz muy queda (entre que vo un beso a darli)
y me trovo, allora, engüelta en olós cuasi divinos:
No hayas miedo, rosa mía, si te levo de la talla
un aposento te guardo millor que lo de lo güerto,
a cobexo de las plevias, de lo sol que asti t'abrasa
u de babas de bel cuco que t'enchunque sin d'antuello.

En la finestra más clara que bi-haya en casa nuestra,
ixa que da ta Escagúés, Remílez y Romaciete,
en lo vaso más veroyo y con l'agua bien fresqueta,
tú i-verás clariar lo día y tamién si s'escurece.

Y lo cruzar de los nublos como barcos por lo Cielo...
Y sentirás paxaricos en la nuey y en las albadas...
Y lo volar de las follas, devantadas por lo cierzo
t'aganará, porque allora, serás libre de voladas.

De pronto, sinto un punchazo que me traspasa lo dedo...
A lo fuir de la mano, s'esgarra la sangonera
y de la guilla, ya fonda, s'escurre sin ferli duelo
la sangre roya y calién que motía la rosera.

Me concaro con la rosa mirándola fito a fito
y li do la mía quexa con más pena que carraña:
-¿Asinas pagas, infame, lo cudiáu, esvelo, aimo,
que yo he habíu con tú dende que ibi-és en la mata?

La rosa no tarte branca y cabecía con l'aire...
Un rayet de sol se'n baxa y la fa más encendida...
Li do otro beso... ¿Qué se sabe de punchas ni disaires
si no sabe que, de todas, ella ye la más polida?

ESPIELLO

ESPIELLO

Asti os amostramos la portada de lo zaguer lumero de ixa rebista aragonesa, escrita en aragones que se i clama ESPIELLO.

Agora ascape a mercar-la en os puestos que toz i sapemos antes que se remate, ascape !!!

OMENACHES ARREDOL DE A LUENGA ARAGONESA

Dimpues de belunos diyas estando capuziando en ixas menas de la bida nos amanamos por asti y os dexamos ista imbitazion que nos han feito dende Ligallo de Fablans de L'Aragones de Zaragoza.

10 enos. Omenaches Arredol de a Luenga Aragonesa, 2006.

Quiestas ligalleras, quiestos ligallers:
O benién sabado diya 16 d'abiento en Lo Pallar d’Agustín, Echo, a las 18: 30 oras, Ligallo de Fablans de l'Aragonés zelebrazá os 10enos. Omenaches Arredol de la Luenga Aragonesa, adedicatos á presonas e istituzions destacatas en a esfensa, espardidura u desembolique de a luenga aragonesa.

Ista añada Ligallo de Fablans de L’Aragonés s’alchuntato á la initiatiba de o Conzello de Val d’Echo y l’Asoziazión Cultural Bisas de lo Bubordán, que presentan o zaguer libro de Rosario Ustáriz Borra, Miquetas de l’alma.

Rosario Ustáriz Borra ye ya una escritora veterana que escribe en cheso, modalidá de l’alragonés fablato en la bal d’Echo. Ye en ista, a suya luenga materna, en a que esprisa os suyos sentimientos umanos y relichiosos, con un buen lumero de emotibas poesías publicatas en rebistas y libros.

A calidá de os suyos treballos ya li ha balido barios premios, dentre os que en destaca o Onso de Oro en a primera y segunda edizión de o Zertamen Literario “Val d’Echo” y recullitas en as correspondiens publicazions (“Remerando a Pedro que s’en fue chugando”, 1982; “Navidá”, 1983). En 1994 torna á ganar o Onso de Oro en poesía chesa con a obra “A una Rosa mía”.
Por a resta, o suyo compromís con a cultura chesa y as suyas cualidaz umanas fan de Rosario Ustáriz una muller muito quiesta en toda la redotata, habiendo estato cantidata a lo premio Jacetanos de año bella bez.

Por tot isto, Ligallo de Fablans de L’Aragonés s’alchunta á ista presentazión, que contará con a presenzia de José María Enguita, profesor de a Unibersidá de Zaragoza y reputato lingüista, asinas como de Pepe Lera, inbestigador, escritor y miembro de o Grupo Folclorico Val d’Echo.


Soz toz/das imbitatos, tos asperamos. Un fortal abrazo.


Feliciano Martínez Tur.
Presidén de Fablans-Zaragoza.

MUESTRA TU MALESTAR Y DISCONFORMIDAD A LA EDITORIAL OXFORD

MUESTRA TU MALESTAR Y DISCONFORMIDAD A LA EDITORIAL OXFORD

Desde la Asociacion Cultural A Parola nos envian este correo:

el libro de 1 de la ESO de editorial oxford, que se utiliza en la mayoría de
los centros de enseñanza de Aragón hace un tratamiento vergonzante y
humillante del aragonés, al no considerarlo como lengua y no incluir en el
mapa que los niños deben estudiar, imaginaros el impacto que puede suponer a
los niños de zonas hablantes o a aquellos que han recibido una eduación de
dignificación de su lengua.

Os sugiero abrir la página de Editorial Oxford www.oup.com http://www.oup.com y mandar una enérgica queja,
si mandamos muchos mensajes es posible que se
tomen en serio el modificar la lección de las lenguas.

Cal mirar esta pachina web y escribir a la editorial ta fer una quexa por o tratamiento de que dan a l’aragonés en os libros de testo de la ESO, belun como o de primer curso NI SISQUIERA LO NOMBRA NI APARIXE EN O MAPA una cosa intolerable.Por fabor, ubrir ixa pachina y mandar una quexa a la editorial, nusatros faremos una propuesta por escrito a ixa editorial ta que lo cambien y dar-les ne ya feito, pero fa falta presión sozial,Si no podez por internet, poder escribir a Editorial Oxford, paseo rosales 32 Zaragoza 50007.

CABO DE SEMANA EN LUENGA ARAGONESA

CABO DE SEMANA EN LUENGA ARAGONESA

Unatro diya en iste mundo de as bitacoras u blogs como gosan dezir unatros. Rematamos de sentir lo podcast u millor dito l’archibo d’audio en a red de redes, entrerete, http://purnaspodcast.blogia.com/ que puede estar lo primero en aragones.

Continamos con la achenda ta iste cabo de semana escomenzipiando por a entrebista que tendremos en lo programa de radio MOSICA Y PAROLAS biernes 17.00 - 19.00 102.8 fm Zaragoza con La asoziazion Fablans ta charrar de ixas leuturas en aragones que se i feran iste prosimo sabado.

LETURAS EN ARAGONÉS, Creyazión literia y mosical
25 de noviembre, a partir de las 17 horas
Centro Joaquín Roncal, C/ San Braulio, 5-7-9, Zaragoza

-LISTA DE PARTICIPANTES-

Adriana Baquero (R.N.E.)
Antonio Nuño (Diputado responsable de Bibliotecas Exma. DPZ).
Boira Preta (Grupo musical).
Chulia Ara (A.C. Rolde de Estudios Aragoneses).
Chusé Aragüés (Académico)
Colegio Público Puerta Sancho (Niños y niñas leen un cuento).
Dúo Recapte (Recitan y musican poemas).
Fabián Castillo (Escritor)
Felipe Pétriz (Rector Universidad Zaragoza).
Fernando Sánchez (Académico).
Fran Fraguas (Actor).
Ignacio Tellería (Niño).
Inés Tellería (Niña).
Ixabre Romanos y Pilar Torcal (hijo y esposa de Fernando Romanos).
Javier García Antón (Director del Diario del Alto Aragón).
Javier Vázquez (Aragón Radio).
José Joaquín Berdún (20 Minutos).
José Luis Sarrablo (La Ronda de Boltaña).
José Mª Enguita (Profesor de la Universidad de Zaragoza).
Juan José Vázquez (Viceconsejero de Educación, Gobierno de Aragón).
Juanjo Hernández (Cadena Ser).
Luis Miguel Bajén (Grupo musical Biella Nuei) Conferenciante.
Luis Miguel Bajén (Músico,interpretará).
Mª Ángeles Pérez (Onda Cero).
Mª José Hernández (Cantautora).
Mª Pilar Benítez (Doctora en filología y académica).
Manuel Castán (Académico).
Marina Martínez (Niña).
Miguel Martínez Tomey (A. C. L'Airón).
Nieves Ibeas (CHA).
Pau Martínez (Niño).
PRAU (Músicos).
Rafael Moyano (Aragón Radio).
Ramón Tejedor (PSOE).
Ricardo Constante (Cantautor).
Rubén Ramos (A.C. Nogará).
Santi Paricio (la promesa más grande del aragonés. A.C. Nogara)
Sergio Larraga , (Diputado PAR).


Tambien ta iste biernes ye asabelo de intresan la charrada sobre l’emplego d’a preposizión "de" en Aragonés

A colla de Lingüistica prenzipia o suyo rolde de charradas sobre l’aragonés.
A primera charrada la ferá Fernando Sánchez arredol d’a preposizión DE.
A charrada se ferá en a siede de Nogará (C/Gavín de Zaragoza) a las 7 d’a tardi d’o biernes 24 de nobiembre (bisto en charramos.com)


Iste benien sabado La orquestina del Fabirol mos amuestra en direuto un conzierto tetulado 20 años de Fabirol, que ye un conzierto anibersario de os suyas 20 añadas an tambien amostraran lo libro "de fabiroles y otras gaitas"

Sábado, 25 de nobiembre a las 20.00
Auditorio Municipal de Zaragoza en a sala Luis Galve
Mas informazion en
http://blog.fabirol.com/
http://agendagaitera.blogspot.com/

IV EDIZION -LEUTURAS EN ARAGONES/ LECTURAS EN ARAGONES-

Os invito a que este sabado proximo acudais a este acto cultural:

(recibido por correo)

Estimatos/as amigos/as,

O benién 25 de nobiembre, en o Zentro Joaquín Roncal (Fundación CAI), C/. San Braulio, 5-7-9, á partir de as 17 oras, zelebraremos a IV Edizión de as nuestras LETURAS EN ARAGONÉS, Creyazion literaria y mosical, á cargo de presonalidaz de a cultura, a politica y os meyos de comunicazión aragoneses.

Ligallo de Fablans de L'Aragonés, asume o compromís una begata más de a esfensa y a espardidura de o nuestro patrimonio cultural, a trabiés, ista bez, d'un sobrebueno auto de dinnificazión sozial, espezialmén sinnificatibo ta o fomento de a leutura y de a creyazión literaria en aragonés. Pretende antimás, ufrir a la literatura en aragonés una plataforma dende a que se dinnifique a oralidá, la creyazión literaria y a trabiés de a cuala os/as autors/as muestren a sobrebuena calidá de a creyazión en aragonés.

L'auto comenzipiará con una conferenzia de o mosico Luis Miguel Bajén sobre a mosica de tradizión popular. Auto contino, os/as partizipans leyerán, a lo largo de breus menutos, un testo d'eslezión suyiza.

___________________

El próximo 25 de noviembre, en el Centro Joaquín Roncal (Fundación CAI), C/ San Braulio, 5-7-9, a partir de las 17 horas celebraremos la IV Edición de nuestras LETURAS EN ARAGONÉS, Creyazion literaria y mosical, a cargo de personalidades de la cultura, la política y los medios de comunicación aragoneses.

Ligallo de Fablans de L'Aragonés asume el compromiso, una vez más, de la defensa y la difusión de nuestro patrimonio cultural, a través, en esta ocasión, de un magnífico acto de dignificación social, especialmente significativo para el fomento de la lectura y de la creación literaria en aragonés. Pretende además, ofrecer a la literatura en aragonés una plataforma desde la que se dignifique la oralidad, la creación literaria y a través de la cual los autores/as muestren la excelente calidad de la creación en aragonés.

El acto comenzará con una conferencia del músico Luis Miguel Bajén sobre la música de tradición popular. A continuación, los/as participantes leerán, a lo largo de breves minutos, un texto de elección propia.

Esperando vuestra asistencia, recibid un cordial saludo.

Feli Martínez Tur, Presidén.

http://fablans.org/

BELS/BELLAS CONFIRMATOS/AS /
ALGUNOS/AS CONFIRMADOS/AS



Luismi Bajén (Biella Nuei) Conferenzián

Biella Nuei (colla mosical)

Manuel Castán (academico)

Fernando Sánchez (academico)

Rubén Ramos (Nogará)

José Joaquín Berdún (20 Minutos)

Juanjo Hernández (Cadena Ser)

Sergio Larraga (PAR)

Chorche Larraga (Nino)

Javier Vázquez (Aragón Radio)

Rafael Moyano (Aragón Radio)

Javier García Antón (Diario del Alto Aragón)

Fran Fraguas (Autor)

José Mª Enguita (Profesor d’a Unibersidá de Zaragoza)

José Luis Sarrablo (La Ronda de Boltaña)

Miguel Martínez Tomey (Asoz. L'Airón)

Ramón Tejedor (PSOE)

Juan José Vázquez (Bizeconsellero d’Educazión)

Ricardo Constante (Cantautor)

Dúo Recapte (Colla mosical)

Ignacio Tellería (Nino)

Inés Tellería (Nina)

Pau Martínez (Nino)

Marina Martínez (Nina)

Felipe Pétriz (Reutor d’a Unibersidá de Zaragoza)

Colegio Público Puerta Sancho (Ninas)

Chulia Ara (Rolde de Estudios Aragoneses)

Mª Ángeles Pérez (Onda Cero)

Adriana Baquero (R.N.E.)

Fabián Castillo (Escritor)

Mª José Hernández (Cantautora)

PRAU (Mosicos)

Mª Pilar Benítez (Dotora en filoloxía y academica)

Chusé Aragüés (Academico)

Ixabre Romanos (Nino)

Pilar Torcal

Santi Paricio (Nogará)

Nieves Ibeas, (CHA)


ISTORIAS MENIMAS

Relato curto basau en a obra de Javier Tomeo (Istorias menimas) representau por a colla de teyatro Pingarilaina en Ansó, en chulio d'o 2004, fendo parte de a Escuela de Verano organizada por la Fundación Gaspar Torrente